Kampania w mediach

Zamykając obieg, otwieramy przyszłość

Tegoroczna kampania, inspirowana naturą i oparta na przykładach praktycznych rozwiązań, wzywa jednostki, organizacje, przemysł oraz administrację do pilnego wdrożenia takich praktyk, które prowadzą do zmiany całego systemu.

W odpowiedzi na kryzys zanieczyszczenia środowiska odpadami z tworzyw sztucznych, Światowy Dzień Środowiska 2025 przebiega pod hasłem #BeatPlasticPollution. Odwołuje się do najstarszej i najmądrzejszej nauczycielki: Natury, i jej zdolności do twórczego wykorzystania raz po raz tych samych zasobów.


Odsłona 1: Mądrość Natury

Motywem przewodnim pierwszej odsłony kampanii „Zamykamy obieg – otwieramy przyszłość” jest refleksja nad mądrością natury. Przyroda działa w zamkniętym cyklu – nic się nie marnuje, wszystko zostaje wykorzystane. Opadły liść staje się pożywką dla gleby, a odpady zwierząt dają życie kolejnym organizmom. To, co w naszym systemie uznajemy za odpad, w przyrodzie stanowi zasób.

Tymczasem my stworzyliśmy liniowy model: produkujemy, zużywamy, wyrzucamy. I właśnie to podejście doprowadziło do kryzysu tworzyw sztucznych w środowisku. Odwołując się do mądrości Natury, kampania UNEP zachęca nas do zejścia z tej drogi i do podążenia w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie każdy produkt może zyskać nowe życie, a wartość materiałów nie kończy się po jednokrotnym użyciu.


Odsłona 2: Anagramy

Drugą odsłoną kampanii „Zamykamy obieg – otwieramy przyszłość” jest artystyczna interpretacja języka i jego mocy transformacji. W serii typograficznych plakatów i klipów przedstawiamy słowa związane z plastikowymi odpadami – takie jak „foliówka” – które poddaliśmy twórczej dekonstrukcji, tworząc z nich anagramy: „kolia”, „kowal”, „kilof”. Każde z tych nowych słów staje się symbolem przemiany: z przedmiotu jednorazowego – w coś trwałego, użytecznego, zakorzenionego w działaniu i wartości. To gra słów, która odzwierciedla ideę gospodarki o obiegu zamkniętym: nic się nie marnuje, wszystko może zyskać nowe życie – także język.


Nasze wybory mają znaczenie

Choć wyzwanie jest globalne, każdy z nas odgrywa w nim rolę. Decyzje konsumenckie – od unikania jednorazowych produktów, po wybieranie przedmiotów wielokrotnego użytku – mają moc kształtowania rynku i wpływania na zmiany systemowe. To nasze codzienne wybory wyznaczają kierunek: ku czystszej planecie i zdrowszej przyszłości.


Zamykamy obieg – otwieramy przyszłość

Kampania #BeatPlasticPollution to wezwanie do działania. Do odejścia od świata zbudowanego na plastiku jednorazowego użytku i wejścia w nową erę – opartą na odpowiedzialności, innowacjach i harmonii z naturą. To czas, by zakończyć epokę odpadów i otworzyć przyszłość, w której zrównoważony rozwój stanie się normą, nie wyjątkiem.

Dowiedz się więcej
10 palących pytań dotyczących zanieczyszczenia plastikiem
Przeczytaj
Kampania w mediach
Zobacz
Zamykamy obieg,
otwieramy przyszłość
Konferencja z okazji Światowego Dnia Środowiska
5 czerwca 2025

UNEP/GRID-Warszawa - nasza organizacja została ustanowiona w 1991 roku na mocy porozumienia zawartego pomiędzy United Nations Environment Programme (UNEP) a Rządem Polskim. Od tego czasu realizujemy w Polsce misję UNEP, działając na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu.

#DlaPlanety edycje: 2024, 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018
© 2018-2025 UNEP/GRID-Warszawa, w strukturze Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska
ul. Poznańska 21 lok. 29, 00-685 Warszawa; tel. +48 22 840 6664, e-mail: grid@gridw.pl